Det unika misslyckandets natur

Bilden ovan är från ett kafé i Hornstull som fick lägga ner efter ett år. Att företag går i konkurs och misslyckas är mycket vanligt. De är få företag som har mer än en anställd och klarar sig längre än tre år.

Det finns egentligen två typer av misslyckanden, upprepade och unika . Unika misslyckanden inträffar en gång och är utanför vår kontroll. Det kan vara lågkonjunktur eller en naturkatastrof till exempel men även en teknikförändring som övergången till digitala kameror eller videobutikens sorgerliga försvinnande.
Frågan är vad vi kan lära av en sådan händelse. En vanlig reaktion är att förbereda sig för nästa gång exakt samma sak händer. Ett logiskt felslut. En katastrof upprepar sig mycket sällan på samma sätt. Sannolikheten att Tsunamin drabbar Thailand igen är mycket låg. Det krävs en extrem jordbävning som den i Indonesien en av de starkaste i modern tid sker på havsbotten igen. Därför är det svårt att förbereda sig inför ett sådant scenario. Vad som däremot sannolikt kommer att ske de närmast 12 åren är att ett större antal svenskar kan komma att behöva evakueras på grund av en väpnad konflikt eller en annan typ av naturkatastrof. Det går att förbereda sig för. Vi måste alltså efter varje misslyckande se om det var en unik händelse eller ett mönster som det går att lära sig av se när det uppstår. Det kan röra sig om cashflow, marknadsföring eller andra åtgärder, handlingar som är återkommande i livet eller i affärsvärlden.
Begreppet ”Proaktivitet” blir i detta sammanhang mycket viktigt eftersom det hjälper oss att vara mer förbereda. Hur kan vi undvika att misslyckas i samband med marknadsföringen eller se till att likviditeten i företaget förblir solid.
I morgon tar jag upp den typen av misstag som är möjliga att undvika.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s